Pavol Silárd oslavuje šesťdesiatku

Richard Karnok

Paľo Silárd dnes, 13. 3. 2020, oslavuje šesťdesiatku. Ten kto Paľa pozná ako cestného motocyklového pretekára tomu len ťažko uverí. Nielen preto, že na ceste začínal dosť neskoro ako 35-ročný, ale aj preto, že je z neho dodnes cítiť rovnaký elán ako tomu bolo pred desaťročiami. Paľo sa skrátka nemení. K jeho dnešnému jubileu zverejňujeme príspevok z knihy Ruda Mladého, v ktorom mapuje Paľovu kariéru na cestných pretekoch.

Športovec telom aj dušou, povolaním automechanik z bratislavskej Rače začínal už v školských laviciach najprv dráhovou cyklistikou a cyklokrosom, čomu sa úspešne venoval v rokoch 1971-1977. V roku 1978 prešiel na motokros, kde medzi juniormi pri prvom štarte vyhral a bilancia v závere bola celkový víťaz v SR a šiesty v Československu. Rok na to titul doma obhájil, celoštátne bol štvrtý. Nasledovala ZVS, potom v rokoch 1983-1993 patril naďalej ku krosovej špičke na Slovensku.

O jeho prestupe na okruhy nepriamo rozhodol predajca motocyklov v Rakúsku. Pôvodne chcel „Palička“ zakúpiť nový terénny špeciál, ale dostal ponuku na sponzorovanie rýchlostných pretekov. Výsledkom bola nová Kawasaki ZXR pre triedu SBK za „sponzorskú“ cenu, následné úpravy doma a premiérový štart 23. 4. 1995 na trati v Dolnom Hričove. Na ten spomína rád, nakoľko napriek žiadnym skúsenostiam skončil v cieli tretí. Vtedy ešte ako exkrosár vyrovnával v zákrutách  stabilitu s nohou dolu. Súperi sa usmievali, tak s tým prestal… Keď sa po rokoch tento prvok objavili v MotoGP, bol označovaný ako nový štýl a Silárd konštatoval: toto tu už bolo pred rokmi.

Po niekoľkých štartoch sa udomácnil, vyhral preteky na klzkej trati v Piešťanoch, čo ho vynieslo s ďalšími pódiami na celkové tretie miesto. Ktovie, ako vysoko by skončil nebyť pádu v Boľkovciach. V sezóne 1996 už v triede SBK dominoval a získal titul majstra SR. Štartoval s výkonnejším motocyklom po „Mucovi“ Divincovi. Popri superbikoch ešte využil ponuku Petra Baláža na štart v triede 125 GP a napriek obrovskému rozdielu v technike skončil po stíhacej jazde na Hungaroringu celkovo tretí. Po skončení sezóny ešte skúsil Európu v Barcelone. Na technickej trati sa mu jazdilo skvele, ale porucha ojničného ložiska znamenala stop. V Moste ale zabodoval skvelým trinástym miestom!

Rok 1997 mu určite nevyšiel podľa predstáv ani v jednej triede. Zato ďalšia sezóna zavedením 600+ (po novom Superstock) otvorila Paľovi ďalšie možnosti. Štartoval aj na „šmirgľoch“ 125 ccm, ako ich s úsmevom nazýval, v SBK a aj v stockoch. Práve v nich získal s Yamahou R1 ďalší titul, pridal tretie miesto v SBK a druhé v 125 GP. V roku 1999 sa už sústredil iba na 600+, kde titul suverénne obhájil a v rámci Alpe Adria cupu patril k absolútnej špičke.

Neplánovaný záver prišiel na pretekoch v Chorvátsku na okruhu v Rijeke. V plnej rýchlosti ho motorka po šmyku vykopla a skončil v nemocnici. Zdravotná rehabilitácia trvala temer dva roky a po jej skončení nasledovalo rozhodnutie k návratu na motokros. To ešte stihol vyskúšať aj F3, ale z nedostatku technického a finančného zabezpečenia ostal v teréne s motorkami.

Zase to bol ten istý Silárd, získal množstvo titulov a pohárových víťazstiev medzi seniormi a dodnes je motorizmus jeho životom, pričom úspešne sa predstavil aj na pretekoch automobilov. Pre mňa ostáva natrvalo usmiaty pretekár s neodmysliteľnou šatkou okolo krku, ktorému po jedných pretekoch na Hungaroringu chýbali „ruky“, aby vládal odniesť celkovo 6 pohárov za umiestnenia v troch triedach (M SR a Alpe Adria). Šport robil vždy naplno a zodpovedne.

Palička, prajeme Ti všetko najlepšie!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *