Ako sa hovorí, do tretice všetko dobré, a u Racetrack.cz to znamená, že po dvoch odjazdených akciách na rozohriatie príde na rad každoročný májový začiatok seriálu ostrých pretekov.
Rijeka ani prvý Most samozrejme o preteky ochudobnené nie sú, ale až v Brne jazdci získavajú prvé cenné body do kompletného hodnotenia seriálu v rámci štyroch klasifikovaných kategórií a navyše sa idú vždy jedny doplnkové preteky pre pomalých jazdcov a začiatočníkov. Nikto tak nepríde skrátka. Ešte niečím bolo ale úvodné dvojdňové Brno zaujímavé, a bola to naozaj pecka. V stredu 13. mája sa totiž na Automotodróme v Brne zišli priaznivci bolonských strojov v rámci prvého Ducati festivalu v Česku. Každý štvrtý tréning sa tak na trati rozburácali prevažne dočervena sfarbené dvojvalce, v paddocku bolo možné si vyskúšať akúkoľvek testovačku z kompletného radu Ducati, alebo si potrénovať v rámci kurzov Bezpečne na motorke akadémie pod dohľadom Lukáša Peška, a celkom netradične sa večer v jednom z boxov odohral koncert kapely K2, ktorá to tu roztáčala až do neskorých hodín.
Štyri skupiny, štyri dvadsaťminútovky a od 15:20 prvé preteky, to je už zaužívaný harmonogram druhého dňa, ktorý v Brne vyšiel na štvrtok 14. mája. V časovom pláne sa ale objavili aj dve novinky – po vzore niektorých agentúr bol vyčlenený priestor pre rodinnú rundu. V prípade Racetrack to nebola úplná premiéra (v rámci spoločných akcií to bolo možné absolvovať už niekoľkokrát), ale dúfame, že už to bude pevnou súčasťou každého harmonogramu aj do budúcnosti. A prečo? Desaťminútovka, kedy na trať môžete na svojom biku alebo na skútri pustiť svoje priateľky, manželky, zviesť na tandeme kamarátov či deti, alebo naopak priateľa či manželov, aby sa pozreli, kde že to celý deň trávite čas, je jednoducho zaujímavé spestrenie, ktoré však vyžaduje rozum a disciplínu. Jazdí sa krokom, jediným povinným prvkom je helma a môžete napríklad aj vo dvojiciach. A pýtate sa čo bolo tou druhou novinkou? Do časového plánu už napevno pribudla podvečerná pešia prechádzka po dráhe s výkladom čo a ako, kadiaľ a kde nabiehať a vôbec aby ste si trať a jej zvláštnosti a nedostatky prezreli aj inak ako spoza riadidiel a v dvestovke za hodinu. Tentoraz sa výkladu ujal Lukáš Pešek a všetci boli nadšení. Tak zas nabudúce v podvečer sa prejdeme po Moste.
Štvrtkový hlavný deň bol ale hlavne v znamení pretekov a do prvého súboja sa chystali superšporty. Oproti pretekom v Moste Open to už bol zase konečne poriadne našľapaný rošt. Celkom 48 jazdcov na čele s Danom Vokurkom, ktorý zajazdil kvaldu za 2:13,5, o dve sekundy lepšie ako Michael Trötscher, favorit tejto kategórie. Ani ďalší dvaja, Jiří Petrla a Ondra Kubička, obaja na R6 as časy 2:15 a 2:16, rozhodne neboli z hry.
Červené svetlá zhasínajú a tlupa vyráža do prvej zákruty. Jediný, kto zaspal, je ale práve Dan Vokurka na prvom poste. „Predštartový stres zapracoval. Naposledy som pretekal v Španielsku, kde sa začína letmým štartom, tu v Brne som nejako čakal na zelenú …,“ vysvetľuje Dan po pretekoch. Avšak so svojou našlapanou ninjou nemal problém túto stratu dohnať a udržať sa vpredu hneď za Michaelom Trötscherem, a to aj napriek tomu, že mu počas pretekov odišla guma. Náskok si nemecký inštalatér zväčšoval každým kolom už od začiatku a muselo byť skvelé, sledovať jeho jazdu aj v iných častiach trate, než na cieľovke, kde bol po siedmich kolách nakoniec o 15 s skôr ako druhý Dan, pričom trinásť ľudí dostalo kolo a viac.
Michaelovo best lap 2: 12,500 je teraz jeho novým osobákom a je potreba prepísať tabuľky na stránkach racetrack.cz, kde sa radí na tretie miesto za Igora Kalába a Míru Popova.
Zaujímavé to bolo ale aj medzi ďalšími jazdcami. Pekne sa darilo konečne Honzovi Paboučkovi, ktorý vyriešil technickú poruchu z Mostu a v Brne dával kolá pod 2:20. Kto naopak musel byť naštvan, je Ondra Kubička, ktorý štartoval zo štvrtej pozície a jazdil časy okolo 2:15, než sa v predposlednom kole prepadol o niekoľko miest dozadu a stratu už nedohnal. Rozhodne diabolské je potom jediné dievča štartujúce v tejto kategórii. Zuzana Schillerová na Daytone 675 sa jednoducho chalanov nebojí a dáva im pekne do tela, keď došla zo 48 ľudí na 20. mieste!
Koho je nám ale naozaj ľúto, je Adam Vágner, nádejný to jazdec sa skvelým štýlom, ktorého ale zatiaľ trápi jeho Kawa. Pod plynom motorka vynecháva a Adam tak v druhej polovici pretekov radšej zašiel do boxov. Veľmi dobre si neviedol ani Jarda Shrbený. Ten na tento rok prestúpil z jeho víťazného naháča Suzuki GSR600 na plasťáka, Ninju ZX-6RR, ale na štadióne to v Brne rozbil a bude mať čo robiť, aby to dal dokopy na budúce preteky. Kto naopak tohtoročné pretekanie zatiaľ úplne vynecháva, je žurnalista Peter Slezák. Ten zažil v minulom roku pričinením niektorých premotivovaných súperov rad nepríjemných „krešov“, a tak tento rok dáva prednosť hlavne trénovaniu a tiež maľovaniu čísel kriedou na štartový rošt.
Supersport
1. Michael Trötscher Yamaha R6 best lap: 2:12,500
2. Daniel Vokurka Kawasaki ZX-6R best lap: 2:13,940
3. Jiří Petrla Yamaha R6 best lap: 2:16,018
4. Juraj Benko Honda CBR600RR best lap: 2:18,450
5. Jozef Ježovica Honda CBR600RR best lap: 2:19,559
Po šestkách sa naplnil rošt litrovými strojmi, čo vždy sľubuje poriadnu rezbu. Kategórie superbike tentoraz tvorilo plný rošt, tj. 50 motoriek, a to je veľa veľký mazec.
Prvé miesto na rošte si síce vyšiel Aleš Nechvátal, avšak už dopredu mal v pláne zájsť do boxov v poslednom kole. Aldovi nešlo o preteky, ale o to, vyskúšať motorku, pretože od road racingových pretekov v Hengele ho jeho BMW hnevá a chlapci sa snažili túto nemilú záležitosť, zvlášť pred nadchádzajúcim víkendom a 300 zákrutami Gustava Havla, vyriešiť. Bojovať o poháre tak mohli iní jazdci – bodybuilder Richard Bílik, zástupca početné poľskej skupiny Rafal Myk, suzukista Tomáš Borovka a desiatky ďalších borcov. A preteky prebiehali, ako sa na litre sluší a patrí. Aldov best lap 2:08, osem jazdcov pod 2:15, celkovo dvadsať jazdcov pod 2:20, hromada súbojov na brzdy aj na motor a adrenalínové okamihy pre všetkých zúčastnených. Toto je skrátka „podívaná“. Nie ale každý dôjde do cieľa. Tentoraz to však nebolo kvôli pádom, ale kvôli technike.
Napríklad taký Mirek Polach, skúsený jazdec a dlhoročný okruhár, ktorý má po nepríjemnom páde pred časom zoskrutkovanú celú ruku. Iný by sa na to už pravdepodobne vyprdol, ale Míra to nevzdáva. Jazdenie na okruhu ho naozaj baví a svoju vernosť značke Suzuki a strojom GSX-R dokazuje hneď dvomi strojmi. Vo štvrtok ráno bol jedným z mála, kto sa vrhol na mokrú trať, a to úplne bezpečne. Druhú GSX-R mal totiž obutú do mokrých pneumatík. Na ďalšie dopoludňajšie rundy už potom lietal na svojej K9, avšak len do tej doby, než si v jednej jazde úplne nečakane ustlal. Ani to ale nebola pre Míru stopka a do pretekov bol ready na svojej druhej motorke, už prezutej do slickov. Čo sa ale neprejavilo ráno na vode, ukázalo sa až v ostrých suchých pretekoch, kedy v najvyšších otáčkach začala Suzuki preklzávať spojka, a to bol koniec všetkým snaženiam. Motať sa v poli nemalo tentoraz cenu a Mirek to radšej zabalil.
Kto si pred pretekmi zamakal trochu viac bol Ondra Kříž, ktorý svojou R1 stačil behom jedného eventu pojazdiť, rozbiť, opraviť a ešte odjazdiť preteky. Ondra je miestny, a tak sa vraj na motorke makalo celý večer a celú noc doma namiesto vysedávania pri ohni a špekáčkach.
Superbike
1. Richard Bilík Kawasaki ZX-10R best lap: 2:11,085
2. Rafal Myk BMW S 1000 RR best lap: 2:11,457
3. Tomáš Borovka Suzuki GSX-R1000 best lap: 2:11,687
4. Pavel Tůma Honda CBR1000RR best lap: 2:14,094
5. Marek Foldyna Honda CBR1000RR best lap: 2:14,083
Ďalšou na rade bola ojedinelá kategória nahých strojov, čo je v Česku skutočný unikát, pričom víťazov vyjde z týchto pretekov dvakrát toľko, pretože ide vlastne o dve kategórie (do 750 ccm a nad 750 ccm).
Všetkým 28 motorkám vládol od štartu až do cieľa matador Petr Horák na Ducati S4RS. S najlepším časom 2: 18,830 je Petr úplne niekde inde ako jeho ostatní súperi a nestratil by sa ani v kapotovanej kategórii Superbike. Ostatne stroje Ducati totálne ovládli tieto preteky na päť kôl, čo je skoro nepochopiteľné, pretože v poli štartovali rakety ako Aprilia RSV4 Tuono alebo ultravýkonná 1290 Super Duke R od KTM, ktorá má v techničáku písanú dokonca maximálku 290 km/h!
Menším nakedom zase vládli TWIN Suzuki SV650 a väčšina chalanov s obavami očakávala, či sa na štarte neobjaví Vláďa „Vldouš“ Šnajdr, road racingový pretekár, ktorý si do Brna priviezol okrem požičanej Ducati svoj viac ako 90koňový špeciál postavený na základe SV650. Ale Vldouš mal tentoraz iné plány, ako pretekať …
V týchto pretekoch sa tiež ako vždy objavili tie najzaujímavejšie stroje, ktoré len tak nikde na trati neuvidíte. V Brne išli preteky Suzuki TL1000S, Aprilia SL1000 Falco alebo Honda Hornet, proste skvelá príležitosť pre každého, kto nevlastní vyslovene okruhovku a chce si bezpečne užiť svoj stroj na max.
Naked bike do 750 ccm
1. Marek Stibor Suzuki SV650 best lap: 2:24,255
2. Jiří Balán Suzuki SV650 best lap: 2:30,794
3. Jaroslav Vostál Suzuki SV650 best lap: 2:32,878
4. Přemysl Vácha Honda CB600 best lap: 2:39,550
5. František Hrdina Suzuki SV650 best lap: 2:39,157
Naked bike nad 750 ccm
1. Petr Horák Ducati S4RS best lap: 2:18,830
2. Václav Vlasák Ducati Streetfighter best lap: 2:21,121
3. Ondřej Korbel Ducati S4RS best lap: 2:23,660
4. Martin Odehnal Aprilia RSV4 best lap: 2:25,382
5. Martin Střelec KTM 990 Superduke best lap: 2:25,016
Poslednými pretekmi bola kategória Open s tridsiatkou štartujúcich vrátane ďalšej ženštiny Kristýny Dedkovej na Yamahe R6. Ani v posledných pretekoch sa nejazdilo úplne pomaly a väčšina jazdcov postupne porýchlila tak, že zachádzala časy, s ktorými by nebol problém dopoludnia kvalifikovať sa do hlavných pretekov. Podstatné ale je, že všetko prebehlo hladko.
Open
1. Edmund Grégr Yamaha R1 best lap: 2:22,042
2. Michael Carvan KTM RC8 best lap: 2:22,816
3. Jiří Urbášek Ducati best lap: 2:24,021
4. Jan Kozák Suzuki GSX-R1000 best lap: 2:24,432
5. Marcin Kuczynski Suzuki GSX-R1000 best lap: 2:28,160
Kto mal chuť, mohol sa po posledných pretekoch vydať ešte na trať, na polhodinku v rámci open pit-lane, alebo sa začať baliť a chystať sa na záverečné vyhlásenie víťazov. S ďalšími pretekmi sa agentúra Racetrack.cz vracia na severočeský Autodrom Most, kde sa pôjde 17. a 18. júna, a to za cenu od 3900 Kč na deň. Tak neváhajte a dovidenia tam.